Få din gratis offert

Gratis offert
digitunist

3 viktiga rankingfaktorer för att synas lokalt på Google

Förbättra din lokala SEO genom att ha koll på dessa tre rankingfaktorer

Det finns många rankingfaktorer som är viktiga för bättre ranking på Google i de lokala sökresultaten – särskilt för mindre företag som har en fysisk närvaro. I det här inlägget kommer jag att prata om de tre viktigaste faktorerna som påverkar din ranking och sökmotoroptimering och vad du kan göra för att förbättra din lokala synlighet.

Rankingfaktor 1: Kategori

Kategorier i Google Businesses Profile är en av de viktigaste rankingfaktorerna på Google. Kategorierna avgör om ditt företag kommer att dyka upp i resultaten när någon skriver in specifika, branschrelaterade sökord. Därför är det så viktigt att du undersöker lämpliga kategorier, så att du kan vara säker på att du syns i rätt sammanhang.

rankingfaktorer-kategori

Det enklaste sättet att komma igång är att börja använda Google Maps. Sök efter dina specifika söktermer och se vilka företagskategorier som finns med på de första platserna i sökresultatet.

Notera vilka sökord som dyker upp mest frekvent och implementera dem på din egna webbplats. Om något bör du åtminstone se till att din primära kategori matchar dina främsta konkurrenters.

Det finns också ett riktigt användbart Chrome-tillägg som heter Pleper som låter dig visa dina konkurrenters Google My Business-kategorier. Detta gör din research ännu enklare eftersom du kan se vilka termer du bör använda med bara några få klick.

Fler tips på de bästa SEO-verktygen som underlättar ditt SEO-arbete.

Rankingfaktor 2: Företagsnamn

Google lägger stor vikt vid sökord i ett företagsnamn, särskilt vid lokala sökningar. Detta är mycket kontroversiellt i många kretsar, eftersom företagsnamnet inte alltid säger mycket om ett företags verksamhet.

Så fort ditt GMB-namn (Google Business Profile som det numera heter) innehåller specifika bransch- eller platsrelaterade nyckelord kommer du sannolikt se en ganska dramatisk ökning av rankningar och visningar (impressions).

Men det strider faktiskt mot Googles riktlinjer att ändra namnet godtyckligt och när det inte återspeglar namnet i ”verkligheten”.

Med detta sagt, hur kan du då dra nytta av denna rankingfaktor? Två möjliga sätt är:

  • Ändra ditt riktiga företagsnamn – Detta är ett stort steg och inget man gör i en handvändning. Så se till att du har tänkt igenom det ordentligt, eftersom det kanske inte är värt besväret att ändra det enbart för sökbarhetens skull. Det finns andra aspekter att ta hänsyn till när det gäller ditt varumärke.
  • Ändra grafiska element som du använder i marknadsföringen för att matcha namnet- Detta kan vara saker som din logotyp, skyltar, roll-ups, banderoller, brevpapper osv.

Om man tittar närmare på Googles riktlinjer säger de inte att något av tillvägagångssätten fungerar bättre än det andra. Istället anger de att ditt företagsnamn på nätet bör återspegla ditt verkliga företagsnamn.

Google vill inte att kunderna ska bli förvirrade. Det skulle i slutändan försämra användarupplevelsen, vilket är Googles högsta prioritet.

Stegen som beskrivs här kan kännas lite dramatiska och kanske lite läskiga för småföretagare att göra bara för att få bättre ranking på Google. Men om du anser att Google är en viktig plattform som kan generera kunder, så varför inte?

Rankingfaktor 3: Avstånd

Den främsta rankningsfaktorn – särskilt för små, lokala företag – är avståndet. Alltså det geografiska avståndet från sökaren till din verksamhet. Ju närmare en sökare befinner sig ett visst företag, desto mer relevant blir företaget för hen. Detta gäller framförallt för platsbaserade tjänster och service.

rankingfaktorer-avstand

Det är egentligen ganska logiskt: Om en kund söker efter en restaurang på Google Maps, tror du att hen vill se restauranger som ligger flera mil bort eller i en annan stad? Nej. Oavsett hur bra betygen är, vinner oftast den närmare platsen.

Med detta i åtanke är det extra viktigt att se till att sökord för plats och serviceområde finns med i alla dina onlineprofiler och webbsidor som du kan kontrollera. På så sätt blir det mer sannolikt att ditt lokala företag dyker upp i lokala sökningar.

Slutsats

Med dessa tre råd i din verktygslåda kommer du att kunna göra sökordsundersökningar med bara några få klick – och få massor av data på ganska kort tid. Rätt utförd kan lokal SEO vara väldigt kostnadseffektivt och ge väldigt goda resultat.

Om du känner till några andra strategier för att förbättra rankningen i lokala sökningar, eller om du har frågor, är du välkommen att lämna en kommentar nedan.

Få en gratis analys

Vill du veta hur din hemsida presterar idag? Få en gratis analys - helt gratis!

Få gratis offert
Dela detta inlägg
Islam Habib

Islam Habib

Islam Habib är SEO-konsult och grundare av Digitunist. Han har många års erfarenhet från kommunikationsbranschen och digital marknadsföring. Förutom att driva Digitunist driver han ett antal sidoprojekt med fokus på sökmotoroptimering och webbutveckling.