Få din gratis offert

Gratis offert
digitunist

Digital ordlista

En digital ordlista med grundläggande SEO-begrepp

Bra ord att känna till om SEO och digital marknadsföring

På Digitunist blogg skriver jag ofta om vad sökmotoroptimering är och hur du kan förbättra din SEO genom ganska enkla medel. Ibland används termer och begrepp som inte är helt lätta att förstå sig på.Därför har har jag tagit fram en digital ordlista – nedan hittar du ett antal grundläggande begrepp med förklaring. Många ord och begrepp kommer från engelskan och kan ibland vara lite förvirrande.

Nedanför hittar du ett antal grundläggande SEO-begrepp. Listan uppdateras regelbundet.

SEO – Kommer från engelska och står på Search Engine Optimization. På svenska används oftast sökmotoroptimering, sökoptimering eller bara SEO.

SEOverktyg SEO-verktyg kan vara programvara som kan hjälpa dig i ditt SEO-arbete genom att analysera en hemsida eller följa utvecklingen för ett visst sökord. Det finns olika typer av verktyg för teknisk SEO, övergripande SEO-analys, analysera sidhastighet etc.

Sökresultat / SERP – Sökresultat eller SERP (Search Engine Result Page) är helt enkelt den lista du ser på Google när du gör en sökning.

Sökord/sökfraser/nyckelord – Sökord eller även kallat nyckelord är det ord/begrepp/ mening som du söker efter på en sökmotor som t.ex. Google. På engelska används keyword. Det är alltså detta sökord eller sökfras som man kan optimera för att synas bättre i Googles sökresultat. Exempel på sökfras: ”bästa hörlurarna”.

Longtail – Longtail-sökfraser är sökfraser som är lite längre och mer specifika (long tail ->lång svans.) För att anses vara en longtail är sökfrasen minst tre ord eller längre. Ofta är longtail-sökfraser enklare att ranka för just eftersom de är så specifika men har inte heller lika många sökningar. Exempel: ”bästa hörlurarna till PC”

Lokal SEOLokal sökmotoroptimering handlar om att sökmotoroptimera din sida för lokala sökningar i ditt geografiska närområde. Ett exempel är när någon söker efter ”webbyrå sollentuna”- då är avsikten att hitta en lokal webbyrå.

Ranking – Att kolla sin ranking eller ranka högt handlar om vilken position din hemsida har i sökresultaten. Ju högre du rankar i sökresultaten, desto större chans är det att någon klickar sig vidare till din hemsida.

Rankingfaktor – Vad som påverkar rankingen i sökresultaten. Det sägs att Google använder över 200 rankingfaktorer som i varierande grad påverkar vilken position en sida får i sökresultaten.

Metatitel – Detta är titeln som syns i sökresultaten (se bild). Detta är en viktig rankingfaktor så kom ihåg att ha med det sökord som vill ranka på här.

Metabeskrivning


MetabeskrivningMetabeskrivning är den längre text som syns om din sida i sökresultaten (se bild). Denna text kan optimeras och skrivas av dig.

Alt-textAlt-text eller ibland felaktigt kallad alt-tag, är den text som talar om för Google (och synskadade) vad bilden handlar om. Denna text bör beskriva innehållet i bilden, en extra bonus till dig om du också kan få in ditt sökord här.

Interna/externa länkar – Interna länkar är länkar som länkar vidare till något annat innehåll på din hemsida, exempelvis ett blogginlägg eller en tjänstesida om ditt företag t.ex. Externa länkar är när du länkar ut till en annan extern hemsida.

AnkartextAnkartext är kort och gott länktext som är klickbar. Detta är ett bra exempel på ankartext som länkar till våra tjänster i Täby.

CRO – (Conversion Rate Optimization) – CRO är de metoder och tekniker man använder för att konverteringsoptimera en sajt. Alltså hur väl du lyckas konvertera en besökare till kund eller få besökaren att göra det du vill att de ska göra på din hemsida. Exempel: Få besökaren att köpa en produkt eller anmäla sig till ett nyhetsbrev.

CTR – (Click Through Rate) – CTR är klickfrekvensen, det vill säga antalet klick i förhållande till antalet visningar. Du kan räkna ut din klickfrekvens genom att dela antalet visningar med antalet klick.

Crawla – Kommer från engelskans crawl och innebär att sökmotorns robotar (eller för den delen olika SEO-verktyg) ”crawlar” din sajt, alltså genomsöker den för att läsa och tyda innehållet. På svenska kan det även benämnas som ”spindla” igenom en sajt.

On page – syftar på den typ av optimering av innehåll som görs på en specifik sida – det kan handla om allt från antal ord, rubriker, mobilanpassning, hastighet. Kortfattat alla moment som gör din sida bättre för sökmotorn och användaren.

Off page – syftar på den typ av optimering som görs utanför din hemsida för att stärka dess position i sökresultaten. Detta handlar främst om att få andra hemsidor att länka till din hemsida.

URL – En URL, eller Uniform Resource Locator, är den webbadress som används för att lokalisera och identifiera en resurs på internet, till exempel en webbsida (domännamn), ett dokument eller en bild.

Få en gratis analys

Vill du veta hur din hemsida presterar idag? Få en gratis analys - helt gratis!

Få gratis offert
Dela detta inlägg
Islam Habib

Islam Habib

Islam Habib är SEO-konsult och grundare av Digitunist. Han har många års erfarenhet från kommunikationsbranschen och digital marknadsföring. Förutom att driva Digitunist driver han ett antal sidoprojekt med fokus på sökmotoroptimering och webbutveckling.