digitunist-kontakta

Vad är en ankartext och hur skriver du rätt ankartexter för SEO?

Vad är en ankartext?

En ankartext är den klickbara texten i en länk eller knapp på en hemsida. Ofta ser vi generiska ankartexter som “Läs mer” eller liknande och det är tänkt att dessa ska vägleda besökaren om vad sidan som länken leder till handlar om. Ankartexten har alltså ett konkret värde för användaren men likväl för SEO och sökmotorerna.

Hur funkar det då? Så som Google och andra sökmotorer fungerar bedömer och analyserar de just din sajt efter dess innehåll och hur allt innehåll hänger ihop. Om du vill synas på google för ett visst sökord ska därför både dina interna och externa länkar innehålla relevanta sökord för att signalera vad sidan faktiskt handlar om.

ankartext

Ankartexter och SEO

Om du vill arbeta aktivt med att förbättra din synlighet och optimera din hemsida ska du bland annat se till att få bra länkar från andra hemsidor. Dessa länkar bör ha ankartexter som överensstämmer med de sökord du vill synas på. Ett förenklat exempel: en länk med ankartexten “seo-blogg” som går till en hemsida för just en SEO-blogg signalerar att den sidan handlar om ett relevant ämne. Google vill därför gärna visa denna sida i sökresultaten när någon gör en relevant sökning på det sökordet. Idag finns även en rad olika SEO-verktyg som kan hjälpa dig att se vilka sökord som används och fördelningen av dessa – sammanfattat över hela sajten.

Att skriva rätt ankartexter till dina länkar kan vara mycket kraftfullt om det används på rätt sätt. För att du ska kunna få ut full effekt bör du ha en strategi. Eller i alla fall tänka igenom användandet av ankartexter. Om du driver en mindre sajt kan det förstås funka men så fort din hemsida växer förstår du värdet av att planera ankartexterna på din sajt.

Olika typer av ankartexter

Man brukar kategorisera ankartexter i ett antal grupper. Vi har listat det viktigaste och det som är mest relevant att känna till om varje typ nedan.

  • Exact match – En ankartext som har en s.k. exakt matchning är helt enkelt en ankartext som exakt matchar ditt sökord. Ett exempel: Om du vill synas på sökordet “hårschampoo” blir din ankartext just hårschampoo. Att använda för många länkar med exakta matchningar kan innebära en risk – då kan detta i Googles ögon se ut som att du försöker att spamma en viss sökfras för att öka din synlighet. Använd därför med måtta.
  • Frasmatch eller partiell matchning – Om du vill just variera din användning av ankartexter kan du använda en frasmatch eller partiell match. Detta gör du genom att använda det sökord som du vill synas på men i kombination med andra ord eller som en del i en längre fras. Detta är nuförtiden väldigt vanligt och innebär en mindre risk.
  • Domännamn – Att använda domännamn eller varumärke är utan tvekan den vanligaste typen av ankartext. Det innebär alltså att ankartexten matchar ditt domännamn/varumärke. Här på Digitunist är alltså den vanligast förekommande ankartexten “Digitunist”.
  • Generiska – En generisk eller no match ankartext är länkar som varken innehåller ditt sökord eller ditt varumärke. Många använder till exempel “läs mer” eller “klicka här”.

Viktigt med variation

Förr i tiden – när sökmotorernas algoritmer inte var lika avancerade kunde man komma undan med det mesta. De som vill ranka och bara få trafik till sin hemsida kunde i princip spamma internet med massa exakta matchningar och skräpinnehåll och komma undan med det.

Lyckligtvis funkar detta inte idag – nuförtiden är algoritmerna bättre på att identifiera fuskare. Den här typen av taktik kan idag istället få motsatt effekt. Därför är det viktigt att variera sina ankartexter för att inte riskera att tappa i ranking eller försvinna helt från sökresultaten. Kom ihåg att en ankartext egentligen ska vara bra både för användaren och din SEO.

Sammanfattande tips som kan få ankartexten att ge bättre resultat på Google

  • Optimera interna länkar och navigeringen på hemsidan. Gör det enkelt för användaren att hitta det den söker efter och för sökmotorerna att crawla och indexera din sajt.
  • Använd relevanta sökord i ankartexterna för att signalera vad sidan handlar om. Det ökar chansen att din sida kommer att visas i sökresultaten.
  • Variera valet av ankartexter och undvik att använda exakt matchning för ofta. Då undviker du risken att innehållet ses som spam.
  • Planera din användning av ankartexter. Arbeta fram en strategi för att få ut full effekt.
  • Följ upp och analysera resultaten. Så att du vet om strategien är effektiv eller om något behöver ändras.
Dela detta inlägg
Islam Habib

Islam Habib