Få din gratis offert

Gratis offert
digitunist

10 tips: Så skriver du en bra metabeskrivning

Så skriver du en bra och tilltalande metabeskrivning som får användare att klicka

En metabeskrivning är en kort beskrivning av ett blogginlägg, en artikel eller en webbsida. Den visas vanligtvis på sökmotorns resultatsidor (SERP) under sidans titel. Metabeskrivningen är en viktig faktor i on-page SEO och kan bidra till att förbättra klickfrekvensen (CTR) på en webbsida.

Vad är en metabeskrivning?

En metabeskrivning (eller meta description på engelska) är den korta sammanfattningen av innehållet på en webbsida. Den visas på sökmotorns resultatsidor (SERP) under sidans titel och URL. Metabeskrivningar är avsedda att ge användaren en förhandsvisning av vad sidan handlar om och uppmuntra dem att klicka sig vidare till sidan. Detta ska inte blandas ihop med ankartexter.

Läs mer om vanliga termer inom SEO i vår digitala ordlista.

Var visas metabeskrivningen?

Du har förmodligen sett massvis med metabeskrivningar utan att ens tänka på det. En webbplats metabeskrivning är inte synlig för besökare på själva webbplatsen, utan visas i sökresultaten på Google, under rubriken (sidans titel) och sidans url.

Metabeskrivning

Vilket syfte har metabeskrivningen?

Syftet med en metabeskrivning är att hjälpa besökaren att hitta rätt sida när den gjort en sökning på Google.

Viktigt att komma ihåg här är att Googles främsta mål är att leverera bästa möjliga resultat till användaren för en sökning. Metabeskrivningen är vanligtvis en eller två meningar lång och ska ge en översiktlig sammanfattning om sidans innehåll.

Huruvida metabeskrivningar ger din SEO en boost eller inte råder det delade meningar om. Många SEO:are bemödar sig inte att ens skriva en beskrivning eftersom många gånger så kommer Google att skriva om texten. Detta för att , enligt Google själva, deras omskrivning bättre representerar innehållet på sidan.

Ibland blir Googles egna skrivningar bra och ibland helt fel. Just därför skulle vi säga att det är lika bra att skriva genomtänkta och unika metabeskrivningar. De har absolut har en viktig roll, främst av följande anledningar:

  • Klickfrekvens – En välskriven metabeskrivning kan locka fler att klicka på just din länk och du får en bättre klickfrekvens (Click Through Rate) – vilket påverkar din ranking.
  • Tid spenderad på sidan – En genomtänkt metabeskrivning som överensstämmer med innehållet på sidan gör att fler stannar längre på din hemsida – vilket också har en påverkan på din ranking.

Få en gratis analys

Vill du veta hur din hemsida presterar idag? Få en gratis analys - helt gratis!

Få gratis offert

10 tips: Så ska du skriva en metabeskrivning

  • Rätt antal tecken. Håll antal tecken runt 155 tecken max. Google ändrar ofta storleken och innehållet som visas och det kommer även vara olika beroende på situationen som beskrivningen visas i. Håll dig därför mellan 150-160 tecken så är du på den säkra sidan.
  • Skriv en beskrivning för varje sida. Varje sida på din webbplats bör ha en unik metabeskrivning. På så sätt ser du till att din sida visas korrekt i Googles sökresultat. Om det inte finns någon beskrivning kan Google ta den första texten som visas på sidan, oavsett om det är en sammanhängande text eller inte.
  • Skriv unika beskrivningar för alla dina sidor. Att återanvända samma beskrivning till flera olika sidor är ingen bra idé och ger dig absolut inga fördelar. Det är inget du vill göra.
  • Skriv för användare. Istället för att skriva till Google skriver du till människor. Använd riktiga meningar och verb som talar till användaren. Använd gärna meningar som uppmuntrar besökare att klicka sig vidare eller vidta en åtgärd.
  • Undvik ”keyword stuffing”. Du behöver alltså inte klämma in dina sökord. Att ha med ditt primära sökord kan vara bra men håll texten naturlig. Annars kan du framstå som oseriös.
  • Skriv om vad sidan innehåller. Titta igenom varje sida på din hemsida och skriv beskrivningar som faktiskt beskriver innehållet. Relevant innehåll på sidan gör att färre besökare snabbt lämnar din sida och gå till en konkurrent istället.
  • Visa en USP – Ge användaren en anledning att klicka genom att presentera en lösning på deras problem, en fördel med din produkt/tjänst eller ett bra erbjudande. Försök sätta dig in i besökarens huvud och ge den en bra anledning att klicka sig vidare.
  • Tänk på intentionen – Tänk igenom vad intentionen bakom sökordet är. Om en användare söker efter massage i Stockholm kan det alltså vara bra att din metabeskrivning innehåller ”massageklinik” eller ”massageterapeut” i din beskrivning.
  • Ta med det viktigaste sökordet. Om du anger ditt viktigaste sökord som användaren har sökt efter blir detta fetmarkerat och syns tydligare i sökresultaten. Men tänk på att sökordet ska vara relevant för det som finns på sidan.
  • Dela upp med olika skiljetecken. Använd bindestreck eller kolon för att stycka upp ditt innehåll och få en bättre struktur och flow i din text.
  • Testa att använda emojis. Du kan experimentera med att använda olika typer av emojis i din beskrivning – det sticker verkligen ut i sökresultaten.

Hur lägger jag in metabeskrivningar på min hemsida?

Nu när du har läst om våra bästa tips om hur du skriver en bra text är det dags att lägga till en metabeskrivning på din hemsida.

Genom ett CMS

Sannolikt använder du någon form av CMS som WordPress för din hemsida. Då finns det en uppsjö bra SEO-verktyg som RankMath eller Yoast som hjälper dig att lägga till metabeskrivningar på din sida. Inne i WordPress kan det se lite olika ut för olika användare men om du klickar dig runt bör du hitta ’sidinställningar’ högt upp till höger.

Genom HTML-kod

Om du inte använder ett CMS och enbart kör HTML kan du enkelt lägga in dina metabeskrivningar i varje sidas HTML-kod i </head>.

<meta name=”description” content=”Din metabeskrivning här”>

Nu är det dags att skriva lite metabeskrivningar!

I takt med att sökmotorerna har blivit bättre på att förstå innehållet på din sida har beskrivningens roll förändrats. Beskrivningen är dock fortfarande viktig för din SEO och för att kommunicera sidans syfte till användarna. Dessutom är det ett bra tillfälle att sälja in ditt innehåll och få mer besökare till din sajt.

Det finns alltså ingen anledning att försumma dina metabeskrivningar- de är en viktig del i ditt SEO-arbete! Behöver du hjälp att komma igång? Hör av dig till oss så tar vi det därifrån.

Vanliga frågor och svar

Hur lång ska en metabeskrivning vara?

Tekniskt sett kan en metabeskrivning vara hur lång som helst men rekommendationen är att den inte bör överstiga 155 tecken. Google kan visa fler tecken än så i sökresultaten men för att undvika att den blir ”avklippt” bör du hålla dig till 50-155 tecken.

Varför syns inte min metabeskrivning på Google?

Ofta väljer Google att inte använda den beskrivning du själv skrivit in och istället visa annan text från din sida. Detta händer oftast när Google anser att din beskrivning inte tillräckligt väl uppfyller sökintentionen bakom det sökord som sidan handlar om. Så tänk på att skriva en så relevant och övertygande text som möjligt.

Få en gratis analys

Vill du veta hur din hemsida presterar idag? Få en gratis analys - helt gratis!

Få gratis offert
Dela detta inlägg
Islam Habib

Islam Habib

Islam Habib är SEO-konsult och grundare av Digitunist. Han har många års erfarenhet från kommunikationsbranschen och digital marknadsföring. Förutom att driva Digitunist driver han ett antal sidoprojekt med fokus på sökmotoroptimering och webbutveckling.